BOSCH THEATER 5
Het schijnbaar onverenigbare
verbinden
Mieske van
Eck schreef onlangs in het Brabants Dagblad “in
Den Bosch - nog niet zo heel lang geleden de fiere kartrekker van Brabant
Culturele Hoofdstad – zijn ze de draad helemaal kwijt”. Zij verwoordde in één
zin waar het aan schort in deze stad: aan standvastige daadkracht. Het beleid
oogt stuurloos, met verdeeldheid over het theater, over de locatie en over het
type accommodatie (theater en/of concertzaal, 1 of 2 zalen). Zo willen directie
en bestuur van Theater aan de Parade eigenlijk naar het Paleiskwartier maar ze
werken desondanks een plan uit voor de Parade. Hoe tegenstrijdig kun je zijn? De
PvdA schrijft een dag na het debat in de raadscommissie dat zij eigenlijk voorstander
is van het Paleiskwartier, nadat de wethouder in het Theatercafé 073 en in de
Raadscommissie nog vol verve de locatie Parade had verdedigd. Bent u er nog?
‘s-Hertogenbosch
bespeelt niet meer de eerste viool bij culturele hoofdstad en het ziet er naar
uit dat JB500 haar beoogde budget niet zal realiseren. De ingezette ontwikkeling
in de Kop van 't Zand stagneert door het stopzetten van de TUIN/UNITED. Productiehuis
Brabant is verdwenen en de festivals zuchten onder forse bezuinigingen. Hoewel
vorige wethouders de ambitie van de stad voor een productieklimaat voor jonge
theatermakers onderstreepten, en zich lieten voorstaan op de hoge kwaliteit van
de festivals, zijn er forse stappen terug gezet.
Er is ook
goed nieuws en wel dat de Boulevard desondanks haar veerkracht laat zien door
in te krimpen maar ook scherp en interessant te blijven programmeren. Jazz in
Duketown heeft laten zien met weinig geld een interessante muzikale switch te kunnen
maken. De Bosch Parade heeft haar kinderziekten bestreden en kan uitgroeien tot
een volwassen kunstprocessie op het water. De Verkadefabriek is - in samenhang
met het poppodium W2 en het beeldende kunstcentrum Willem II - uitgegroeid tot de
culturele hotspot van de stad en dient als voorbeeld in binnen- en buitenland.
Er zijn plannen voor een update van het poppodium W2 en de skaters hebben een
onderkomen gekregen in de Kop van 't Zand. In het Museumkwartier heeft de
beeldende kunst onlangs een forse impuls gekregen met de heropening van de
nieuwe musea. November Music en de Toonzaal zijn still going strong en weten de
juiste toon vast te houden.
De vraag is “wat willen we nu wel of willen we teveel,
overspelen we niet regelmatig onze hand of hebben we last van de politieke waan
van de dag?”. Het echec van de TUIN/UNITED maakt duidelijk dat eerst
euforisch reageren en vervolgens de ene na de andere barrière oproepen met als
resultaat dat dit bijzondere en oorspronkelijke initiatief ten grave is
gedragen, de verkeerde route is.
Wat is dan
wel de juiste weg om uit deze impasse te komen? Om te beginnen met het inlassen
van een korte (zomer) pauze voor bezinning. Vervolgens dienen alle knelpunten
op een rij gezet te worden, moet men een keuze maken wat wel en wat niet gewenst
is, om vervolgens het geheel te omlijsten met een masterplan dat duidelijk
maakt wat de culturele ambitie van deze stad nu werkelijk is. Het is verstandig
om ook nog eens terug te kijken naar eerdere plannen, zoals dat van de jaren
’90 om de Kop van ’t Zand een culturele bestemming te geven.
Dit masterplan betreft in elk geval
* de Tuin/United * een theaterzaal in de Kop van t Zand
* een concertzaal annex huiskamer van de stad aan de Parade
De belangrijkste
voordelen zijn dat er iets zichtbaar kan worden in 2016 en 2018,
dat er geen tussenoplossing hoeft te worden bedacht voor een theaterloze
periode en dat het lastige compromis van akoestiek voor theater en muziek kan
worden vermeden. Het gebouw aan de Parade wordt het muzikale centrum van de
stad en de nieuwe grote zaal in samenhang met de Verkadefabriek in de Kop van 't
Zand wordt het centrum voor theater, dans en film.
Alles is
vanuit zowel de binnenstad als het Paleiskwartier goed bereikbaar, te voet, met
de fiets en voor bezoeker buiten Den Bosch met de auto of openbaar vervoer.
Er zijn ook
nog andere voordelen zoals de inpasbaarheid van het gebouw aan de Parade. Een concertzaal
heeft minder hoogte nodig. Dus de huidige toneeltoren kan beduidend lager
worden. Dat komt ten goede aan de architectonische omgeving van de Parade. Door
een flexibele opzet moet het gebouw geschikt gemaakt worden voor grootschalige
stedelijke evenementen en festivals zoals Carnaval, Boulevard, IVC en Jazz in
Duketown. Het huidige Theater aan de Parade kan gebruikt worden totdat de
nieuwe zaal in de Kop van t Zand klaar is. Er hoeft dus tussentijds geen tijdelijke
oplossing te worden bedacht voor het theater en dat is een echte meevaller.
De kern van
dit plan is de doorontwikkeling van de Kop van 't Zand tot het culturele hart
van de stad, zoals ooit voorzien. Met het behoud van muziek en grootstedelijke evenementen
op de Parade, en de centralisatie van theater in de Kop. Dat is meer dan een
gulden middenweg. Dat is de enig juiste weg!
Wim Claessen
PS lees ook mijn eerdere blogs over het BOSCH THEATER op www.wimclaessen.nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten